måndag 13 februari 2012

Kyckling med gröncurry och korriander

Jag ber så mycket om ursäkt för att det inte är någon bild. Anledningen är att jag provsmakade maten innan det var dags, och då fick jag blodad tand och ville bara äta mer. Vips så var maten väck. Vill du impa på din omgivning eller helt enkelt bara njuta av något fantastiskt gott så gör detta! Det blev till av att jag inte orkade gå och handla och bara använde mig av saker jag hade hemma som låg och skräpade, förutom den färska korriandern, som jag egentligen hade tänkt mig att använda av till lite påfyllning av min sweet chilisås. Receptet är för 2 personer + matlåda dagen efter för 1 person.

2 st stora frysta kycklingfiléer
2 msk fisksås (fishsauce)
2 dl frysta wokgrönsaker
1 burk kokosmjölk
1½ tsk gröncurry pasta
2 tsk reaLime (lime juice på flaska)
1 "kruka" färsk korriander, finhackad
Salt efter smak
Olja till stekning

Jasminris som tillbehör

Lägg filéerna i kylen när du stiger upp på morgonen. Då har det tinat tillräckligt för att skiva dem till middagen. Det gör absolut ingenting om de fortfarande är hårda och lite frusna. Då är det lättare att skiva dem tunnt, så skiva filéerna i tunna skivor. Hetta upp lite olja i en wok eller stor stekpanna. Stek kycklingen tills den får en vit fin färg. Bara bra om det blir vätska. Häll nu i fisksåsen och rör om. Du behöver inte steka kycklingen helt igenom, då detta ska kokas snart. Häll kycklingen och ev vätskan i en bunke.

Skölj av pannan i hett vatten och ställ på plattan igen. Heta upp och häll i lite mera olja. Se till att pannan är helt torr innan du häller i olja, då det kan skvätta annars. Fräs wokgrönsakerna. Om de är frusna så kommer det att bildas vätska. Rör i så fall om då och då, tills vätskan är borta och det börjar fräsa. När det börjar fräsa, så är det dags att slå på plattan med vatten till riset.

Tillsätt gröncurrypastan med wokgrönsakerna och fräs i 2 minuter under omrörning. Skaka burken med kokosmjölk ordentligt. Häll i och tillsätt limejuicen. Häll nu även i kycklingen med eventuell vätska. Låt koka upp. Sänk värmen så att det puttrar och rör om ibland. När riset är klart, smakar du av med lite salt och tillsätter sist den finhackade färska korriandern.

Skulle du inte ha kycklingfilé hemma, men fläskfilé, så går det lika bra att använda. Istället för 2 st kycklingfiléer, så tar du en fläskfilé på ca 500 g. En passning till G-son ;)

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar