onsdag 14 mars 2012

Kebabskav med ris

En maträtt som går hem både ekonomiskt och smakmässigt för min son. Vill du göra den extra god, så byt ut creme fraiche med grädde. Och för extra god viltsmak så släng i 6 st lätt krossade enbär. Godare för mig, men min son blir kinkigare av det. Detta behöver du: En gryta eller en wok, olja till stekning, ris och lingonsylt, eller vinbärsgelé till servering. Receptet är för 4 personer.

1 påse kebabflarn 400 g
6 - 10 st champinjoner beroende på storlek
1 gul lök
5 dl vatten
1 msk viltfond
1 burk lätt creme fraiche
1 tsk timjan
salt och svartpeppar efter smak
Red med maizena blandat med lite vatten efter önskad krämighet




Jag tycker om att få stora bitar av champinjoner så jag delar dem rakt av på mitten. Skiva löken grovt. Hetta upp olja och fräs svampen tills de börjar få färg. Häll i kebabflarnen (kan vara frysta). Stek tills de börjar mjukna något eller börjar få färg. Släng i löken och stek ytterligare några minuter. Häll i resten av ingredienserna, men vänta med salt, peppar och redning. Sjud nu allt i 15-20 minuter. Perfekt tid att göra riset på. När riset är klart, så smakar du av med salt, peppar och reder skaven med maizenan.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar