måndag 30 januari 2012

Fläsk med potatiskroketter och stekt lök

De senaste dagarna har det varit väldigt fin mat, men nu bryter jag det mönstret. Det här gjorde jag idag till lunch åt mig, min älskling och min lilla prins.

1 pkt rimmat fläsk
1 stor gul lök
1 dl vatten
Frysta potatiskroketter efter behov

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg potatiskroketterna i en ugnfast form och putta in i ugnen. Skala löken och dela den på längden. Skiva den i smala bitar. Hetta upp en stekpanna och lägg i så mycket fläsk som den rymmer, utan att kröka fläsket för mycket över kanten på stekpannan. Min rymmer 3 bitar. Du behöver inget stekfett, då fläsket har tillräckligt med det. Stek tills köttet fått fin färg och vänd. Fortsätt på samma sätt med resten av fläskbitarna, utan att diska eller tömma stekpannan på fett. När allt fläsk är stekt, slänger du i löken och fräser tills det får en brun färg. Då tillsätter du vattnet och låter det koka starkt i 2 minuter. Stäng av plattan och häll löken och "såsen" över fläsket. Och "poff" så är potatiskroketterna förhoppningsvis klara samtidigt!

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar