tisdag 24 januari 2012

Korvstroganoff med ris

Många recept finns på denna enkla, dock välsmakande, rätt. Jag brukar inte krångla till det med en massa olika ingredienser. Trust me, det funkar så här också.

400 g Falukorv (rekomenderar scans eller Lithells med hög kötthalt)
1 gul lök
3 msk tomatpuré
3 dl vispgrädde 40%
1,5 dl mjölk
Salt och peppar efter avsmak, samt olja att steka i.

Skär falukorven i önskade bitar. Funkar med stora som små bitar. Grovhacka löken. Hetta upp en wok med olja. Börja med att steka falukorven, så att den får färg. Häll sedan ned löken och fräs med korven 2 minuter. Tillsätt tomatpurén och fräs den under omrörning 2 minuter. Häll i grädde och mjölk. Rör om tills det börjar koka. Sänk värmen så att det småkokar. Min spis har en skala 1-12. Då väljer jag 5:an i värme. Nu låter du detta puttra och reduceras. Bra tid att börja med riset. Följ instruktionerna på ditt rispaket. När riset är klart, så smakar du av korvstroganoffen med salt och peppar. Salta inte innan du kokar den, då vätska reduceras och då finns det risk att du översaltar. Om du vill piffa till rätten, så kan du röra i lite färsk hackad persilja.

Smaklig måltid!

Kom gärna med feedback när du testat denna rätt.

Copyleft Jack Fluch

3 kommentarer:

  1. Dear Mr.Jackass. Uppskattar att du copyleftar alla dina recept. Förövrigt så vill jag meddela att din matblogg numer står som ram för samtliga middagar hos mig. Dont disapoint me! /Mite

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera